Uputa o prevođenju radnih mjesta u javnim službama
Iznimno, u svrhu pravilne primjene odredbe članka 26. stavka 3. Uredbe, a uzevši u obzir trenutne opise poslova postojećih zaposlenika i postojeću hijerarhiju radnih mjesta, kao i uvjete za informatička radna mjesta propisane člankom 11. Uredbe, dosadašnje voditelje informatičkih službi u kojima se primarno obavljaju poslovi informatičke podrške na ustanovi potrebno je prevesti na radno mjesto informatički specijalist, uz preduvjet ispunjavanja svih uvjeta za to radno mjesto, a ostale zaposlenike koji obavljaju poslove informatičke podrške rasporediti na radna mjesta prema postojećoj hijerarhiji informatičkih radnih mjesta.
Pritom napominjemo da je prilikom donošenja novih pravilnika o sistematizaciji novih radnih mjesta ustanova dužna voditi računa o tome da se ne ustrojava zasebna ustrojstvena jedinica za poslove informatičke podrške, već da zaposlenici koji obavljaju poslove informatičke podrške budu dio neke postojeće hijerarhijske jedinice (npr. Tajništva) budući da Ministarstvo znanosti i obrazovanja, zbog posebnog uvedenog novog radnog mjesta informatičara specijalista, neće odobravati zasebno radno mjesto voditelja ustrojstvene jedinice informatičke službe. Naime, radno mjesto informatički specijalist prema opisu poslova i vrijednosti koeficijenta složenosti poslova podrazumijeva najvišu razinu spreme i složenosti poslova te radnog iskustva na odgovarajućim poslovima u hijerarhiji informatičkih radnih mjesta.
Nakon prevođenja, ustanove će mijenjati pravilnike o sistematizaciji slijedom čega će, u dogovoru sa resornim ministarstvom, ustrojiti se na odgovarajući način, i prema potrebi izmijeniti razine ustrojstvenih jedinica.
Gore navedeno odnosi se na sljedeća radna mjesta:
- Pomoćnik ravnatelja instituta - prodekan od 100 do 500 zaposlenika 4,32
- Pročelnik sveučilišnog odjela - 4,32
- Prodekan fakulteta bez pravne osobnosti - 4,25
- Pomoćnik ravnatelja instituta - prodekan do 100 zaposlenika - 4,25
- Zamjenik pročelnika sveučilišta odjela - 4,25.
Naziv radnog mjesta, odnosno narav ili vrsta rada na koje se radnik zapošljava obvezni je podatak svakog ugovora o radu, dok za podatak o brutoplaći, uključujući brutoiznos osnovne odnosno ugovorene plaće, dodataka te ostalih primitaka za obavljeni rad i razdobljima isplate tih i ostalih primitaka na temelju radnog odnosa na koja rednik ima pravo, ugovor o radu može uputiti na primjenjivi zakon, drugi propis, kolektivni ugovor ili pravilnik o radu kojim se uređuju ta pitanja.
Napominjemo kako su člankom 3. Uredbe radna mjesta predviđena ovisno o razini obrazovanja, odnosno razini cjelovite kvalifikacije koja je uvjet za rad na određenom radnom mjestu. Također, nastavnim člancima Uredbe predviđeni su minimalni stručni uvjeti za opća i posebna radna mjesta.
S tim u vezi skrećemo pozornost da članak 23. Zakona o radu propisuje da se ugovor o radu može sklopiti samo s osobom koja udovoljava uvjetima koji su zakonom, drugim propisom, kolektivnim ugovorom ili pravilnikom o radu određeni kao posebni uvjeti za zasnivanje radnog odnosa.
Nadalje, Zakonom o plaćama u državnoj službi i javnim službama predviđeno je da službenik i namještenik u javnoj službi koji smatra da mu je pogrešno utvrđeno prevođenje naziva radnog mjesta i novi koeficijent za obračun plaće ima pravo zatražiti ispravak.
Ako čelnik javne službe utvrdi da je zahtjev osnovan, obavijestit će službenika i namještenika pisanim putem o prihvaćanju njegova zahtjeva, a ako utvrdi da zahtjev nije osnovan, dužan je donijeti odluku o odbijanju zahtjeva, a službenik i namještenik može tražiti zaštitu povrijeđenog prava pred nadležnim sudom sukladno općem propisu o radu. To konkretno znači da službenik i namještenik prema članku 133. Zakona o radu u roku od 15 dana od dostave odluke kojom je povrijeđeno njegovo pravo može podnijeti tužbu.
Obveza ustanova je do kraja ožujka 2024. godine u Registar zaposlenih u državnoj službi i javnim službama unijeti podatke o novim nazivima radnih mjesta i koeficijentima, sve kako bi se u mjesecu travnju isplatila plaća za ožujak prema novom uređenju.
Sljedeća zakonska obveza čelnika javne službe odnosno upravljačkog tijela tiče se donošenja općeg akta o sistematizaciji radnih mjesta u skladu s Uredbom, i to u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu Uredbe, dakle do 1. rujna 2024. godine.
Prijelaznom odredbom članka 38. Zakona o plaćama u državnoj službi i javnim službama propisano je da je čelnik javne službe dužan u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu općeg akta o sistematizaciji ponuditi službenicima i namještenicima izmjenu ugovora o radu, ako se radi o promjeni u odnosu na ugovor sklopljen na temelju članka 36. Zakona. Na ponudu izmjene ugovora o radu na odgovarajući se način primjenjuju odredbe Zakona o radu.
Sukladno članku 10. Zakona o radu radni odnos zasniva se ugovorom o radu, kao suglasnim očitovanjem volja dviju ugovornih strana (radnika i poslodavca) o bitnim sastojcima ugovora. Slijedom toga, poslodavac može radniku ponuditi sklapanje novog ugovora o radu odnosno izmjenu postojećeg. Radnik se mora izjasniti u roku koji odredi poslodavac, a rok ne smije biti kraći od osam dana.
Ako radnik pristane sklopiti izmijenjeni ugovor, smatra se da su danom sklapanja tog ugovora prestale vrijediti prethodne ugovorne odredbe koje su sada izmijenjene. Ako radnik odbije ponudu poslodavca za sklapanjem izmijenjenog ugovora o radu, tada poslodavac ima mogućnost otkazati ugovor i istodobno radniku predložiti sklapanje ugovora o radu pod izmijenjenim uvjetima. Dakle, u tom će slučaju trebati primijeniti institut otkaza s ponudom izmijenjenog ugovora propisan odredbama članka 123. Zakona o radu.
Radnik može prihvatiti ili odbiti prihvaćanje nove ponude ugovora o radu, pa u ovom potonjem slučaju nastupaju sve pravne posljedice otkaza. U konkretnom slučaju radit će se o poslovno uvjetovanom otkazu ugovora o radu, odnosno aktivirat će se učinci takvog otkaza. Skrećemo pažnju da bi u tom slučaju radnik imao pravo i na isplatu zakonske otpremnine, ako ispunjava uvjete propisane člankom 126. Zakona o radu.
Ukoliko bi radno mjesto Višeg stručnog radnika I. vrste u Hrvatskom zavodu za socijalni rad-specijalist predstavljalo radno mjesto koje obavlja rukovodeće poslove i upravlja ustrojstvenom jedinicom, po donošenju odgovarajućeg pravilnika o sistematizaciji kojim će se ustrojiti navedene ustrojstvene jedinice dodijeliti će mu se koeficijent radnog mjesta Voditelj ustrojstvene jedinice 3.
Glavna sestra u domu socijalne skrbi (prema opisu i složenosti) prevodi se na način da se u ugovoru o radu navodi kako obavlja i dalje iste poslove, a plaća se određuje prema koeficijentu radnog mjesta glavne sestre u drugim zdravstvenim ustanovama s koeficijentom 2,1.
Također, voditelj odjela/odsjeka VŠS (prema opisu i složenosti) prevodi se na način da se u ugovoru o radu navodi kako obavlja i dalje iste poslove, a plaća se određuje prema koeficijentu radnog mjesta voditelj odsjeka, voditelj tima - voditelj smjene 1 s koeficijentom 1,97.
Vozač koji prevozi korisnike (prema opisu i složenosti) prevodi se na način da mu se u ugovoru o radu navede da obavlja i dalje iste poslove, a plaća mu se određuje prema koeficijentu radnog mjesta vozača sanitetskog prijevoza (1,43).
Domar/kotlovničar u ustanovama socijalne skrbi prevodi se kao radnik III. vrste s koeficijentom 1,25, ali ako je uvjet za obavljanje posla položen stručni ispit za obavljanje poslova upravljanja i rukovanja energetskim postrojenjima prema posebnom propisu (tzv.ATK), prevodi se kao stručni radnik na tehničkom održavanju s koeficijentom 1,39.
Kuhar u ustanovama socijalne skrbi prevodi se kao kuhar-slastičar 1 s koeficijentom 1,43.
Tajnici ustanova socijalne skrbi prevode se kao tajnik ustanove s koeficijentom 2,35., pri tome se ne misli na administrativne tajnike koji se prevode na radno mjesto referenta s koeficijentom 1,43.
Napominjemo kako su stručni radnici u sustavu socijalne skrbi definirani odredbama Zakona o socijalnoj skrbi (Narodne novine, br. 18/22, 46/22, 119/22, 71/23 i 156/23).
Dodatno, svi radnici koji su ostvarivali pravo na dane godišnjeg odmora s osnove posebnih uvjeta rada ovisno o postotku, i dalje će zadržati ista prava po Odluci Vlade koja će se donijeti tijekom ožujka 2024., a sa primjenom od 1. ožujka 2024.
2. Ukoliko zaposlenici obavljaju poslove knjižničara i ispunjavaju sve uvjete potrebne za rad na navedenom radnom mjestu, prevode se na radno mjesto knjižničara.
3. Zaposlenici koji obavljaju poslove stručnih suradnika uz ispunjene uvjete prema Zakonu o visokom obrazovanju i znanstvenoj djelatnosti te druge uvjete koji su propisani temeljem navedenog zakona, prevode se kao stručni suradnik u sustavu znanosti i visokog obrazovanja (1,86).
4. Voditelji najnižih ustrojstvenih jedinica prevode se kao voditelj ustrojstvene jedinice 4 (2,20), ako se radi o radnom mjestu I. vrste.
5. Zaposlenike informatičke potpore se prevodi prema propisanim uvjetima uzevši u obzir trenutni raspored. Navedeno znači da je potrebno uzeti u obzir ne samo godine staža, već i postojeće međusobne hijerarhijske odnose navedenih zaposlenika i prevesti ih u skladu s navedenim. Primjerice, nije nužno da svi sa više od 5 godina staža budu informatički specijalisti, ukoliko su do sada bili na različitim hijerarhijskim razinama, ako ustanova tako procjeni svoje potrebe.
Način izračuna koeficijenta koji se zadržava ide prema formuli: koeficijent (npr. 3,17 ) se uvećava za zbroj dodataka (13%+16%= 29%), što bi značilo da pomoćnik ravnatelja do 31.12.2027. zadržava pravo na plaću prema koeficijentu 4,09. Isto vrijedi za sva ostala radna mjesta.
Vezano za pitanje oko vozača državnog dužnosnika, a koji nije posebno naveden u Uredbi, u Vašem slučaju, istog je potrebno prevesti na koeficijent vozača sanitetskog prijevoza (1,43) na način da mu se u ugovoru o radu navede da obavlja i dalje iste poslove koje uključuju i poslove vozača državnog dužnosnika, a plaća mu se određuje prema koeficijentu radnog mjesta vozača sanitetskog prijevoza (1,43).
Naime, za prijevoz osoba predviđeno je navedeno radno mjesto koje, u skladu sa složenosti posla, odgovara ovom koeficijentu. Tim više što je vozač državnog dužnosnika u Uredbi za državne službenike na istom koeficijentu.
Stručni savjetnik - s postojećim koeficijentom 1,232, a koji je stručni savjetnik informatičar za računalne sustave mogao bi se prevesti na radno mjesto informatičkog savjetnika (2,25) ako ima odgovarajuće godine radnog iskustva (4 godine). Ako nema, morate ga prevesti kao informatičkog suradnika (1,95).
2. Tehnički suradnik, s postojećim koeficijentom 0,97 (2 zaposlenika) koji prema Tablici prevođenja prelazi u novi koeficijent 1,53.
Naziv radnog mjesta laborant - tehnički suradnik ne treba zbunjivati. Naime, u ugovoru o radu potrebno je samo navesti da obavlja i dalje iste poslove, a plaća mu se određuje prema koeficijentu radnog mjesta laborant - tehnički suradnik (1,53).
3. Za zaposlene na radnom mjestu viši tehničar, s postojećim koeficijentom 1,067 primjenjuje se isti slijed kao i kod tehničkog suradnika.
Nezdravstveni radnici (inženjer kemije i dr.) prevode se na radna mjesta nezdravstvenih radnika I. vrste koji sudjeluju u procesu dijagnostike i liječenja (od 16.7.1. do 16.7.3.) ovisno o uvjetima.
2. Zdravstveni suradnici se razvrstavaju prema Tablici 2 Uredbe, a ovisno o razini obrazovanja i dodacima koji su im pripadali ranije.
3. Kemijski tehničar (nezdravstveni radnik) koji radi iste poslove kao sanitarni tehničar (zdravstveni radnik) prevodi se jednako kao zdravstveni radnik.
Domar koji je ujedno i voditelj Službe za tehničko održavanje može se prevesti kao Voditelj ustrojstvene jedinice III. vrste (1,55) ako uistinu vodi unutarnju ustrojstvenu jedinicu.
Vodeći se načelom trenutnog rasporeda, podređeni službenik informatičke potpore bio bi informatički suradnik- 1,95.
U tom smislu, prilikom izrade novog Pravilnika o sistematizaciji radnih mjesta, svaka ustanova mora sagledati cjelokupni ustroj i prilagoditi ga, uz suglasnost resornog tijela. Dakle, uspostaviti ustrojstvenu jedinicu za informatičke poslove, sistematizirati radna mjesta koja su joj potrebna (informatički suradnik-savjetnik-specijalist) i ponuditi zaposlenicima nove ugovore.
U tom smislu, a vezano za odredbu članka 51. Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju ( Narodne novine, br.10/97, 107/07, 94/13, 98/19, 57/22, 101/23), upućujemo Vas da se za daljnje informacije i upute obratite Ministarstvu znanosti i obrazovanja kao nadležnom tijelu.
Pomoćnika ravnatelja županijskog zavoda za javno zdravstvo za ekonomske ili pravne poslove ne smatra se zaposlenikom u zdravstvu koji se bavi općim, kadrovskim, ekonomskim i drugim poslovima već se prevodi kao pomoćnik ravnatelja zavoda za javno zdravstvo.
Vezano za zaposlene na radnom mjestu voditelja Službe za zdravstvenu ekologiju, a nezdravstveni je djelatnik (inženjer kemije- VSS) i radi u zavodu za javno zdravstvo, novi koeficijent određuje se prema prijašnjem rasporedu voditelja zdravstvenog odjela (2,493) na način da se prevodi na voditelja zdravstvenog odjela županijske ustanove do 40 zaposlenih (koeficijent 3,86).
Voditelj smjene koji upravlja određenim brojem osoba, neovisno ima li ustrojstvenu jedinicu može se prevesti kao voditelj III. Vrste (1,55) ako mu opis poslova obuhvaća poslove voditelja smjene.
Mesar u bolničkoj ustanovi je radnik III. Vrste (nije kuhar) te mu pripada koficijent 1,25.
Budući su voditeljska radna mjesta u sustavu zdravstva (voditelj zdravstvene službe, voditelj zdravstvenog odjela i sl.) položajna radna mjesta, ukoliko ista obavlja doktor medicine specijalist savjetnik 1 (3,95), za vrijeme rasporeda na položajno radno mjesto ima pravo na zadržavanje koeficijenta radnog mjesta doktor medicine specijalist savjetnik 1.
Pritom napominjemo kako će se u sustav za obračun plaće unositi položajni naziv radnog mjesta te oba koeficijenta.
Svi zaposlenici koji obavljaju poslove njegovatelja, neovisno u kojem sustavu ili ustanovi su zaposleni, prevode se na radno mjesto njegovatelja i dodjeljuje im se koeficijent 1,35.
Vezano za odgovarajuću razinu obrazovanja, ukoliko je neki drugi propis omogućavao da na radnom mjestu radi osoba nižeg stupnja stručne spreme, prema načelu zadržavanja povoljnijeg prava ali i prevođenja u skladu s načelom stvarnih poslova koji se obavljaju, zatečeni radnik se prevodi kao da ispunjava uvjet. Međutim, na navedeno radno mjesto ne može se naknadno zaposliti osoba koja ne ispunjava propisane uvjete.
Navedeno znači da se na navedenim radnim mjestima ne može dodatno obračunavati dodatak za doktorat, ili bilo koji drugi stupanj obrazovanja na poslijediplomskoj razini.
U ugovoru o radu se navodi da zaposlenik obavlja i dalje iste poslove, a plaća mu se određuje prema koeficijentu radnog mjesta vozača sanitetskog prijevoza (1,43).
Za radno mjesto glavni tehničar odjela hitnog bolničkog prijema u županijskoj bolnici, magistar sestrinstva, dosadašnji koeficijent 1,75 u prevođenju je potrebno primijeniti koeficijent 2,68 (Glavna sestra/glavni tehničar zavoda u kliničkoj ustanovi, glavna sestra/glavni tehničar službe odnosno objedinjenog hitnog bolničkog prijema u drugoj županijskoj ustanovi).