PRITUŽBA U SUSTAVU SOCIJALNE SKRBI:
Institut pritužbe u okviru sustava socijalne skrbi propisan je člancima 147. do 161. Zakona o socijalnoj skrbi
(Narodne novine, br. 18/22., 46/22., 118/22., 71/23. i 156/23.).
RAZLOG PODNOŠENJA PRITUŽBE:
Pritužbu u sustavu socijalne skrbi može podnijeti
onaj korisnik u sustavu socijalne skrbi koji nije zadovoljan postupanjem ili propuštanjem postupanja osobe u djelatnosti socijalne skrbi.
POJAM I SADRŽAJ PRITUŽBE:
Pritužba je svaki razumljiv, čitko napisan i potpisan podnesak kojim podnositelj izražava nezadovoljstvo postupanjem ili propuštanjem postupanja osoba u djelatnosti socijalne skrbi u ustanovama čiji je osnivač Republika Hrvatska.
Pritužba mora sadržavati:
- ime, prezime i adresu podnositelja,
- mjesto, vrijeme i opis pružene usluge, postupanja ili propuštanja postupanja kojima su povrijeđena prava ili pravni interes i
- potpis podnositelja.
KOME SE PRITUŽBA PODNOSI:
Zakonom o socijalnoj skrbi se građanima osigurava pravo podnošenja pritužbe u sustavu socijalne skrbi u tri odvojena stupnja i točno propisanim niže navedenim redoslijedom.
Važno je znati da odlučivanje po pritužbi u višem stupnju može uslijediti isključivo nakon što je o istoj pritužbi prethodno odlučivala nadležna osoba odnosno nadležno tijelo u nižem stupnju. Tako se pritužba u sustavu socijalne skrbi podnosi:
- u prvom stupnju - ravnatelju ustanove socijalne skrbi čiji je osnivač Republika Hrvatska,
- u drugom stupnju - Ministarstvu rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike,
- u trećem stupnju - Povjerenstvu za rad po pritužbama u sustavu socijalne skrbi (Povjerenstvo iz članka 150. Zakona o socijalnoj skrbi).
U nastavku se navode razlozi, uvjeti i rokovi za podnošenje odnosno odlučivanje o pritužbi u svakom od navedenih stupnjeva.
a) Pritužba u prvom stupnju - PRITUŽBA RAVNATELJU USTANOVE SOCIJALNE SKRBI (članak 147. Zakona o socijalnoj skrbi)
Pritužba nezadovoljnog korisnika u ovom stupnju se
podnosi ravnatelju ustanove socijalne skrbi u ustanovama čiji je osnivač Republika Hrvatska. Obveza ravnatelja
je postupiti po pritužbi bez odgađanja, te pisanim putem
obavijestiti nezadovoljnog korisnika o utvrđenom odnosno o poduzetim mjerama i to najkasnije u roku od 15 dana od dana zaprimanja pritužbe.
Opisana pritužba ravnatelju se podnosi pisanim putem na adresu sjedišta ustanove (osobno u prijamnoj pisarnici uz potvrdu o prijamu pritužbe ili poštom preporučeno) odnosno putem službenog maila ustanove uz kvalificirani elektronički potpis.
Kada pritužbu podnosi zakonski zastupnik, skrbnik ili opunomoćenik pritužbi se obvezno prilaže i dokaz o ovlaštenju za zastupanje.
b) Pritužba u drugom stupnju - PRITUŽBA MINISTARSTVU (članak 149. Zakona o socijalnoj skrbi)
Pritužba nezadovoljnog korisnika Ministarstvu se podnosi ukoliko korisnik, povodom njegove prethodno upućene pritužbe ravnatelju ustanove socijalne skrbi, nije zadovoljan odgovorom ravnatelja odnosno poduzetim mjerama. U ovom slučaju se pritužba
podnosi u roku 15 dana od dana zaprimanja odgovora ravnatelja.
O ovoj pritužbi odlučuje Ministarstvo koje je o utvrđenom, odnosno o poduzetim mjerama,
dužno izvijestiti podnositelja u roku od 30 dana od dana zaprimanja pritužbe.
Ova pritužba se podnosi Ministarstvu rada, mirovinskog sustava, obitelji i socijalne politike pisanim putem (osobno u prijamnoj pisarnici uz potvrdu o prijamu pritužbe ili poštom preporučeno) na adresu Trg Nevenke Topalušić 1, 10000 Zagreb ili elektroničkim putem uz kvalificirani elektronički potpis na e-mail adresu:
pisarnica2@mrosp.hr.
Kada pritužbu podnosi zakonski zastupnik, skrbnik ili opunomoćenik pritužbi se obvezno prilaže i dokaz o ovlaštenju za zastupanje.
c) Pritužba u trećem stupnju - PRITUŽBA POVJERENSTVU ZA RAD PO PRITUŽBAMA U SUSTAVU SOCIJALNE SKRBI (članak 150. Zakona o socijalnoj skrbi)
I na kraju, ukoliko je podnositelj pritužbe i dalje nezadovoljan, odnosno ukoliko je nezadovoljan odgovorom odnosno mjerama poduzetim od strane Ministarstva, podnositelj se sa svojom pritužbom može obratiti ovom Povjerenstvu, koje je dužno donijeti odluku o njezinoj osnovanosti.
U ovom slučaju pritužba se podnosi Povjerenstvu
u roku od 15 dana od dana zaprimanja odgovora Ministarstva, a Povjerenstvo je dužno donijeti odluku o osnovanosti pritužbe u roku od 30 dana od njezinog zaprimanja.
Odluka Povjerenstva se dostavlja podnositelju pritužbe, ravnatelju ustanove socijalne skrbi i Ministarstvu, a ukoliko se odluka Povjerenstva odnosi na predmet o kojem se vodi sudski spor, odluka se dostavlja i sudu.
Ukoliko Povjerenstvo utvrdi da je pritužba osnovana ili djelomično osnovana, Ministarstvo je dužno ponovno odlučivati o osnovanosti pritužbe. U tom slučaju Ministarstvo je dužno o utvrđenom, kao i o poduzetim mjerama obavijestiti podnositelja pritužbe, ustanovu socijalne skrbi i Povjerenstvo u roku od 30 dana od dana zaprimanja odluke Povjererenstva.
Stoga, Povjerenstvo za rad po pritužbama u sustavu socijalne skrbi u ulozi tzv. građanskog nadzora nad radom sustava socijalne skrbi, može postupati po zaprimljenoj pritužbi tek u trećem stupnju, odnosno tek nakon što su prethodno o osnovanosti iste pritužbe odlučivali ravnatelj ustanove u prvom stupnju, a nakon toga i Ministarstvo rada, mirovinskog sustava, obitelji i socijalne politike u drugom stupnju.
U protivnom, ukoliko nije bilo opisanog prethodnog odlučivanja o pritužbi u prvom odnosno u drugom stupnju, nema uvjeta niti za postupanje odnosno odlučivanje o osnovanosti pritužbe od strane Povjerenstva. Naime, u tom slučaju Povjerenstvo će morati sa pritužbom postupati kao
preuranjenom, bez mogućnosti donošenja odluke o njezinoj osnovanosti.
Opisanim načinom se osiguravaju uvjeti u kojima ustanova socijalne skrbi u kojoj je zaposlena osoba na čiji rad se pritužba odnosi, odnosno nadležno Ministarstvo postupajući povodom pritužbe, imaju mogućnosti ispraviti eventualne nepravilnosti, što će osigurati pravilno postupanje u konkretnom slučaju, ali i kvalitetnije funkcioniranje sustava u cjelini.
Način podnošenja pritužbi Povjerenstvu za rad po pritužbama u sustavu socijalne skrbi:
Pritužbe Povjerenstvu se podnose:
- Pisanim putem (osobno u prijamnoj pisarnici uz potvrdu o prijamu pritužbe ili poštom preporučeno) na adresi sjedišta Povjerenstva: MINISTARSTVO RADA, MIROVINSKOGA SUSTAVA, OBITELJI I SOCIJALNE POLITIKE uz naznaku: „ Povjerenstvo za rad po pritužbama u sustavu socijalne skrbi“, Trg Nevenke Topalušić 1,10000 Zagreb, ili
- Elektroničkim putem na e-mail adresu: povjerenstvo.prituzbe-socijalnaskrb@mrosp.hr uz potpis podnositelja pritužbe
Kada pritužbu podnosi zakonski zastupnik, skrbnik ili opunomoćenik pritužbi se obvezno prilaže i dokaz o ovlaštenju za zastupanje.
O Povjerenstvu za rad po pritužbama u sustavu socijalne skrbi
Zakonom o socijalnoj skrbi
(Narodne novine, br. 18/22., 46/22., 118/22., 71/23. i 156/23.). je propisano da Povjerenstvo čini pet predstavnika građana, koje su, na javni poziv, predložile organizacije civilnog društva ili su se osobno javili na poziv, koje članove Povjerenstva imenuje i razrješava Hrvatski sabor na prijedlog Odbora za zdravstvo i socijalnu politiku Hrvatskoga sabora.
Odlukom Hrvatskog Sabora od 29. studenog 2022. godine za članice Povjerenstva iz članka 150. Zakona o socijalnoj skrbi imenovane su:
- Ljubica Matijević-Vrsaljko
- Maja Vučinić-Knežević
- Ivona Balić
- Karolina Šestak i
- Katarina Radat.
Administrativnu i tehničku pomoć Povjerenstvu pruža Ministarstvo rada, mirovinskog sustava obitelji i socijalne politike.
Postupanje i rad po pritužbama uređen je Pravilnikom o načinu rada i postupanja po pritužbama u sustavu socijalne skrbi, donesen od strane nadležnog ministra
(Narodne novine, broj: 123/2022. od dana 21.10.2022.)
U skladu sa odredbom iz članka 156. Zakona o socijalnoj skrbi, Povjerenstvo je na sjednici održanoj dana 28. veljače 2023. godine donijelo Poslovnik o radu Povjerenstva za rad po pritužbama u sustavu socijalne skrbi kojim je uredilo pitanja iz svoga djelokruga.
Dokumenti koji se odnose na rad Povjerenstva: